Valnötter

Häromdagen satt jag på körskolan och höll på att dö av hunger och viste inte vad jag skulle ta mig till. Skulla ha en körlektion och jag tänkte att det inte var så smart att sitta och köra när man är trött och jätte hungrig = ingen koncentrationsförmåga. Jag fick helt enkelt gå till affären och leta efter något mellanmål som jag kan äta. Vilket inte är lätt ska ni veta. Hur som haver så kom jag på att jag kan köpa lite naturgodis i from av nötter. Men oftast har de inga "vanliga" nötter, alltså sånna som det inte är choklad, salt eller tjafs på. Men till min förvåning fanns det helt naturella valnötter och jag tänkte att jag skulle ta och prova dem.

Jag tycker det är skit svårt att komma på vad man kan ta med sig, till exempel till skolan som mellanmål. För du kan ju inte ta med dig grädde och fil och grejer det blir bara äckligt efter ett tag. Jag tog tidigare med mig solrosfrön, linfrön eller ostrullar med smör i. Ostrullar med smör i kanske inte låter som en höjdare men det blir mycket med fett. Frön och nötter kan vara okej att äta men man ska passa sig. För även om det är mycket och nyttigt fett i nötter så är det relativt mycket kolhydrater i dem. Men valnötter hade tydligen bara 17g kolhydrater per 100g OCH 60g(nånting)fett per 100g. Vilket är skit bra! För det betyder att man praktiskt taget kan äta nästan hur mycket som helst av det. Men cashewnötter och hasselnötter samt sötmandel ska man passa sig lite för. Det kan vara så att det är nötterna som gör att du inte går ner de där extra hg eller kg. 

Är det någon annan som håller på med det här som har något tips på bra mellanmål? Jag är fantasifattig och kommer inte på bra grejer. Jag ska försöka få tag på mer valnötter tills vidare. 

/Rebecka

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0