Matschema för en vecka

Oj! Såg nyss att någon hade lämmnat en kommentar och ville att jag skulle göra ett matschema över en vecka. Skit kul, mer sånt! Tips på vad jag ska skriva osv är jättebra och kul. Det kommer bli svårt att skriva allting men jag ska försöka. Det är i och för sig min mamma som lagar maten men jag vet ungefär vad hon brukar göra. Det man kan tänka på är att du ska äta själva proteinet som vanligt. Du ska alltså inte är mer kött, utan du ska öka på fettet för att bli mätt och gå ner i vikt.

Måndag. 
Frukost: Oftast äter jag fil med grädde tilsammans med hallon eller blåbär. Eftersom det är massa kolhydrater i frukt brukar jag undvika det. Frukt är mer som "godis". Bär är helt okej!

Lunch: Lunch är jätteknepigt för mig. Jag går sista året på gymnasiet och äter maten i skolan. Och man kan ju inte gå och fråga vad allt innehåller hela tiden. Så jag brukar ta lite sallad, fyra små smörpaket - bregott, tvinga i mig 2 glas mjölk och ta köttet + såsen som bjuds. Smörpakten brukar jag blanda ner i salladen på något konstigt sätt eller blanda ut det i såsen så  man får ner sig det. Jag tycker det är äckligt att äta direkt ur paketet... På den maten brukar jag klara av det som är kvar av dagen. Dvs 3-4 timmar.

"Mellanmål": Nästan alltid när jag kommer hem från skolan så är middagen redan klar. Så jag äter inte mellanmål så ofta. Men äter jag mellanmål så blir det kanske en tallrik fil igen. Kanske att jag tar en frukt eller nötter. Men oftast blir det fil med hallon!
Middag: Kan man äta till exempel äta kyckling. Sist jag åt det så hade jag en creamfreshröra med fetaost och (pesto)(?) ovan på kycklingen sen låg den i ugnen tills den blev klar. 

Tisdag.
Frukost: Fil, grädde och hallon.
Lunch: Biffar med brunsås, fyra små smörpaket, 2 glas mjölk och lite sallad.

Middag: Tacos, äter allt, utom brödet och chipsen. Majs är lite tveksamt i förhållande till grönsak. Majs innehåller nämligen mycket kolhydrater. Men eftersom jag älskar majs så tar jag det ändå. Tar oftast extra creamfresh också.

Onsdag.
Frukost: Omelett, man kan ha svamp, beacon, kryddor osv i. 

Lunch: Panetter, sås, fyra små smörpacket, 2 glas mjölk och lite sallad. Panetter (fiskpinnar) är ett big no no. Man kan om man vill ta av själva ströbrödet eller vad det nu är på fisken, och sen äta sjävla fisken. Jag har dock valt att äta panetten som den är. 

Middag: Biffar (hemmagjorda eller vanliga hamburgare), med massa ost på sen nån fet sås, kanske hamburgesåsen, america nånting? Sist hade jag beasås på. Sen kan man ta lite grönsaker också.

Torsdag.
Frukost: Varm choklad. Jag gör varm choklad såhär: Blandar mjölk och grädde. Mäter upp  hur mycket jag ska ha, häller i det i kastrullen. Sen tar jag kakao, kanske 1-1 ½ tsk. Värmer upp det på spisen tills det är lagom varmt. Vispar grädde och lägger på så mycket grädde som det går i koppen ovanpå den varma chokladen. 

Lunch: Pastasås och spagetti. Jag tar pastasåsen och blandar ut den med 3 små paket smör. Dricker 2 glasmjölk och tar ev. lite sallad. 

Middag: Fläskfilé med sås. Såsen görs på grädde, lök, svamp och soja samt kryddor.

Fredag.
Frukost: Fil, grädde, hallon + 1-2 kokta ägg.

Lunch: Soppa och bröd. Jag äter soppan och tar några morötter samt 2 glas mjölk.

Middag: Mamma gillar att göra stek eller äta fint kött på fredagar. Det blir oftast lövbiff eller entrecote osv. Det äter jag med massa sås, kanske beasås. Sen tar jag grönsaker till det.

Ja ni ser hur det funkar och vad jag vill komma fram till. Frukost blir oftast fil eller omelett. Lunch i skolan och sen middag hemma. Lunch i skolan är inge vidare men man får ta det man har. Det gäller bara att vara "fiffig" när man lagar mat. Men det blir oftast feta såser till maten! Och det bästa med allting är att du blir så mätt på allt det här att du klarar dig utan att bli hungrig på 3-5 timmar och du äter kanske bara en köttbit med massa fett. Så du kan alltså gå ner i vikt genom att äta mat som du aldrig blir hungrig på OCH slippa tränna. Är det inte helt underbart så säg? Hoppas det var ungefär vad du som kommenterade ville att jag skulle skriva annars är det bara att lämna en kommentar så skriver jag mer om det du vill ha reda på =)

/Rebecka

Kommentarer
Postat av: Mia

Vad duktig du är!! heja, heja

2008-11-06 @ 21:45:23
URL: http://mylchflife.blogspot.com/
Postat av: Emma

Fler matlistor önskas gärna!

Helt underbart att du skriver om det här, men ännu fler mattips för oss "nybörjare" vore nått ;)

2008-11-07 @ 20:22:23
Postat av: Pempan

Lite väl mycket kolhydrater för min smak.

Pastasås och spagetti till lunch på torsdagen?

2008-11-09 @ 20:41:31
URL: http://pempans.blogg.se/
Postat av: Pempan

Jaha, sorry, jag tror inte jag förstod riktigt då :P

2008-11-09 @ 21:39:07
URL: http://pempans.blogg.se/
Postat av: Ninja

Måste bara fråga en sak (Nybörjare)... Pastasås och spaghetti? Soppa och bröd? Man får väl inte äta pasta o bröd? Jag kikade runt lite på nätet, skrivit av ditt schema, du är kanon duktig :) /Ninja

2009-03-15 @ 07:40:29
URL: http://ninjisen.blogg.se/
Postat av: Leia

Kul att du bloggar! Fortsätt så :D

2012-03-18 @ 19:17:37
URL: http://hemförsäkringidag.se
Postat av: mpizgzqtmwo

Ajovisu neyuzap ix ozefozeda yixa oyinu juloli o izikoy:)

2012-10-16 @ 04:36:25
URL: http://www.lelicozo.com
Postat av: fypibcvfyp

Rubasax midahopa wisosi cogoqonah oze imoj hozahisam ih pimayakato yitot jikixo ukoviq.

2012-10-16 @ 08:35:40
URL: http://www.utirazihe.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0