Lite tips för nybörjare

Tänkte ge lite tips för alla nybörjare för det kan ju vara svårt och veta vad, hur, när man ska göra det. Jag äter som sagt den här kosten för jag är överviktigt och vill gå ner i vikt. MEN, man kan även äta såhär om man är normalviktig eller redan har gått ner till sin målvikt. Så egentligen är inte det här en bantingsdiet.. 

Beroende på hur mycket du vill gå ner, så gäller det att justera på kolhydraterna. Vill du gå ner mycket i vikt måste du följa "dieten" strikt och kanske bara äta 20g kolhydrater per dag. Är du redan normalviktig kan du kanske äta mycket mer kolhydrater. Och det är inte säkert att du går ner i vikt för att du inte äter kolhydrater. Det där känner man lite själv efter ett tag. 

Hur ska man då börja? Jo det är bara att börja sluta kolhydrater. Inge potatis, pasta, ris, bröd, godis, margariner, blodpudding, mestost, gröt, pannkakor - ja listan kan göras lång. Jag har satt en gräns för varje produkt och det är 5g kolhydrater per 100g. Det kan du läsa om på förpackningens baksida. Det du kan äta; mjölkprodukter, ost(fet), fetaost, keso, cream freaiche, grädde, smör, majonnäs, kött, fisk, skaldjur, såser (hemmagjorda utan kolhydrater), grönsaker, oliver, ägg  osv... Det gäller att ha fantasi och komma på vad man kan göra för gott av det man kan äta. Jag hittar på nya grejer hela tiden. 

Jag rekommenderar som sagt Annikas blogg (finns som länk längre ner) för där finns det verkligen allt och det är hon som är själva "grundaren" till allt det här. Jag är absolut ingen expert men jag har ju erfarenheter eftersom jag själv äter den här kosten. Annika är nog bättre på att berätta hur man ska göra och vad som händer när man äter såhär. Så ta en titt på hennes blogg om ni undrar mer!

/Rebecka



Kommentarer
Postat av: emelie

Min mamma tipsade om din blogg, om att börja den dieten. Jag är "överviktig" och vill gå ner i vikt innan studenten. Jag har en bild av mig själv där jag står i min vita klänning, någorlunda smal och brun. Men saken är, jag vet inte hur jag ska gå tillväga. Jag är jätte kräsen när det gäller mat.

men det är väl bara att äta kött, med typ grönsaker när det gäller en måltid, och sen äta lax med grönsaker.. man måste väl bara inte äta ost och så vidare?

2009-03-10 @ 18:21:58
URL: http://nakenkaktus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0