Grönsaker.

Det var en tjej som tidigare frågade om kolhydrater i grönsaker. Vad jag har hört så ska man äta sånt som växer ovan jord. Tomat, gurka, sallad osv. Men majs innehåller väldigt mycket kolhydrater pga att de innehåller stärkelse. Morötter och nästan alla rotfrukter är inte bra att äta. De innehåller mer kolhydrater än de som växer ovan jord. Visst kan man byta ut potatis och ris mot grönsaker men du ska inte ta halva tallriken med grönsaker. För egentligen behöver man inte äta grönsaker. När jag läste Sten-stures bok fick jag känslan av att grönsaker är överskattat. Visst det innehåller vitaminer men du ska inte proppa i dig grönsaker. Det är inte så nyttigt som alla tror. Grönsaker innehåller kolhydrater - hur mycket vet jag inte? Har bara hört att de som växer ovan jord är ok att äta. Jag är ingen expert på vad som är rätt eller fel. Jag rekommenderar igen att ni ska kolla in Annikas blogg (finns som en länk längre ner på sidan) för där står det exakt hur det ligger till..  

Jag brukar ta en "normal" portion med grönsaker. Alltså så mycket grönsaker som jag alltid har tagit till maten. Och det kanske är en fjärdedel av tallriken. Om jag däremot tycker att maten är äcklig brukar jag ta sallad men då har jag på mycket fett på den. Exempelvis fet sås.

/ Rebecka

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0