Äntligen! - mackor

Jag vet att det har blivit lite mycket recept och tips den senaste tiden, men idag blev jag så himla glad! I skolan så hittade jag en tidning där det stod massa recept. Och till  min förvåning som fanns det ett recept som innehöll lite kolhydrater. Det var inte vilket recept som helst utan "Linfrökex". MEN, jag tänker såklart använda det som macka! aaaah, så underbart att äntligen hitta något som man kan ha smör och ost på. Tycker inte det är gott att bara äta ost och smör. Så nu kan jag börja äta "mackor" igen!!! 

Här är receptet:

3dl linfrön 
1dl vatten
½dl sesamfrön
½dl solroskärnor
½dl pumpakärnor
1 tsk salt
1 tsk örtkryddor t ex kummin. 

Blanda frön och kärnor med vatten. Lägg i kryddor och salt. Rör om ordentligt och bred ut smeten jämt på ett bakplåtspapper. Låt torka i ugn vid 45 grader. Slapp in lite luft emellanåt. Beroende på ugn varierar tiden, men börja titta till dem efter åtta timmar. I en del ugnar kan det ta uppemot ett dygn innan de är färdiga. När kexen går att bryta som knäckebröd är de klara. Smaksätt basen med vitlök, gräslök, kryddor och andra öreter.


I nuläget har jag dock ingen ugn (spisen är på lagning), så jag får återkomma med resultatet. Och nu när jag läste receptet ordentligt så såg jag att det tog jätte lång tid att göra. Men samtidigt kanske det är värt det? Man får göra två plåtar! Så vitt jag vet så är det inte många kolhydrater i det här. Kan tänka mig att det är lite i fröna men det är så lite man ska ha i så det är lungt, tror jag! Hoppas det är någon mer som uppskattar det här receptet! Jag är i alla fall överlycklig.... 

/Rebecka

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0